SPX harvar runt 7500 och jag känner jag saknar conviction för riktning. Visst, bryter vi upp över 7600 väntar 7850-8000. (och bryter vi ner under 7400 väntar 7000). Det går att resonera hem 8000-nivåerna med att
1, SPX gärna toppar runt fwd PE23 (nu bara 21-22ish)
2, VIX gärna bottnar i området 12-14 (dvs vi är inte i klassisk Greed område ännu)
3, marknaden borde vara glad över olja under 80 för det innebär att inflationshotet är lågt, och att hösten sannolikt inte kommer bjuda på räntehöjningar och hökig hållning, utan vi går tillbaka till det duviga ritbordet. (även om räntesänkningar sannolikt dröjer till 2027, stöttat av svag arbetsmarknad och fallande lönetryck, senast 3,4% indikerar core PCE 2,4%)
Men jag är ändå bekymrad och kan se att vi gått färdigt och nästa nivå att sikta efter är snarare SPX 7000.
1, Efter vi bottnade ur förra våren så ledde AI Large Tech uppgången börserna fram till oktober. Därefter tröttnade köparna och AI trejden konsoliderade i nästan ett halvår. SPX gick flat för att andra gjorde en catch up, bland annat Europa gick starkt. Nu i juni när marknaden utan bra anledning skakade till så var det rätt mycket AI trejden som tog en paus. Väldigt likt oktober förra året. Sen skyllde många på att man slutade tro på deal med Iran, successivt högre oljepriser och klart högre räntor i höst, som anledning. Var det verkligen en anledning så borde den vara ganska överstökad nu, och köparna borde återvända till Nvidia. Men än så länge stampar Nvidia, och det får mig att tro att SPX inte ska till 8000, utan snarare 7000. Att tro att vi ska sätta nya toppar, UTAN AI trejden funkar inte då det i en vidare perspektiv står för drygt halva index. Och övriga bolag kan inte ralla för dom förtjänar inte extrema multiplar för dom uppvisar ingen vinst tillväxt utan är snarare bond look a likes)(Sen är Nvidia & Co räntekänsligare för stora delar av deras värde ligger i vinster långt ut på kurvan som diskonteras till ränta upphöjt till X år)
2, Att marknaden skulle bli särskilt glad över ett fysiskt möte, handskakningar och namnteckningar, tycker jag är rätt tramsigt. Antingen är sundet öppet eller inte!!! Och nu är det ganska öppet. Alltså jag har så svårt att tro att det finns mycket kvar av Iran konflikten kvar att prisa in när oljan är under 80. Knappt 10 dollar över där den var när kriget inleddes. Lite gäspigt. Det skulle vara att VIX kan tryckas ner till 14 när marknaden är ”helt säker” på USA är överens med Iran.
3, Sneglar man lite längre ut, vilket aktiemarknaden har en förmåga att göra, går vi efter sommaren in i den säsongsmässigt svagaste perioden på året, där vi dessutom har ett mellanårsval i USA som kan bli stökigt, eller i varje fall, finns risk för att marknaden väljer att sätta upp riskpremien innan dom vet utgången av valet.
4, Finns risk för sämre vinst revideringar under andra halvåret då 1, en del av upprevideringen av vinsterna byggde på energi sektorn och höga oljepriser nu har vi motsatsen 2, företagen, ex AI relaterat, verkar ha det jobbigt att skjuta vidare kostnadsökning mot konsumenten 3, Mfg PMI ex AI capex boom är svagt, och Service PMI verkar tugga pga stukad konsument, alltså finns inget momentum i konjunkturen 4, Skattelättnader rullar av…….. och PE22ish klarar inte dåliga vinst revideringar i synnerhet om US10yrs ligger på 4,5%.
I veckan har vi Flash PMIs och US core PCE. Viktigt men inte avgörande.
Hoppas ni hade en fin Midsommar och njuter av sommar Sverige.
-tisdag
Marknaderna surar för att VIX drar iväg. VIX drar i väg för att Dollarn är stark. Det kan antingen handla om Risk off, eller Hökighet. Eftersom räntorna drar uppåt och FED var hökig sist, så är det en hökig signal, och i denna miljö har höga aktiemultiplar det motigt. Särskilt om dom är höga!
Med en ränta på 10yrs på 4,5% så diskar marknaden minst en, sannolikt två höjningar i höst. Och inflation runt 3,5%. Mycket är taget skulle jag säga. Problemet historiskt är INTE en stark nivå på dollarn, utan resan mot en stark dollar. Dollarn har gått från 1,18 sen i maj och under denna tid är SPX flat. När dollarn senast varit på 1,14 dvs i mars, nov25, juli25, så fortsatte börserna upp. Men det var också för att Dollarn vände vid 1,14.
Jag hade inte sagt nåt om dollar stod i 1,18 igår och började stärkas, då hade jag sagt att vi kanske drar mot 1,14 och detta är inte bra. Jag hade inte sagt nåt om us10yrs stod i 3,5% och diskade noll höjningar och snarare sänkningar, då finns risken att vi ska mot 4,5% och det är inte bra. Men vi står på 4,5% och 1,14eur…. MYCKET är diskat!
Jag säger så här, mycket är inprisat, och vänder dollarn vid 1,14 så kommer snart köparna in på börsen igen. Vi har ett gap på nedsidan i VIX som också ska fyllas. Men fortsätter dollarn att stärkas mot 1,13 och längre ner, ja då kommer inte köparna tillbaka och då är SPX fortsätta mot 7000. En avgörande siffra är torsdagens core PCE. Kommer den in okej, och inte skrämmer marknaden (för att den tvingar FED att kanske höja redan i juli), så tror jag dollarn mjuknar, VIX kommer tillbaka, och vi kan få förnyade attacker mot SPX 7600.
Core PCE på torsdag 1430 är avgörande!
Hela den inflations diskussionen är töntig. Priserna i produktionsledet är kopplade till oljan som är typ oförändrad mot innan kriget. Ovanpå det har vi hushåll som är pressade, enligt consumer confidence, och företagens förmåga att pressa genom kostnader borde vara låg. Jag delar inte alls det här inflations narrativet vissa driver. Sen går det ju inte att utesluta att centralbanker tvingas höja, för att sen sänka igen. Börsen är kortsiktig, och den kan enkelt sjunka för att stiga senare.
Från Europa och Tyskland kom Mfg Flash PMI in på 51,3 resp 50,0 mot tidigare 51,6 och fg 50,1… ganska inline. Det är fortsatt insomnia läge. Service Flash PMI kom in på 48,9 resp 46,8 för Europa och Tyskland mot tidigare 47,7 resp 48,1… blandad kompott. Okej den är lägre än 50, men det är inte så stor skillnad. Det skapas inga jobb i Europa, lönerna växer med 3%, och inflationen är runt 2%. Det är en väldigt stillastående situation, ingen momentum i någon riktning.
Från USA kom Flash Mfg Pmi in på 55,7 mot fg 55,1… fortsatt starkt, och det är AI Capex boomen som eldar på! Min första tanke kanske inte där den självklart uppenbara, nämligen, ÄR NI så himla säker på att Mag7 &Co Vinster verkligen ska toppar ur och gå dåligt (och därmed dra med sig börsen i fördärvet på grund av sin index vikt) närmaste säg 24 till 36 månaderna… alltså jag är mer inne på att hela AI storien kommer gå som tåget ett bra tag till, och när verkligen alla är enigt positiva, lite som våren år 2000 kring IT/internet, och ingen orkar/vågar stå emot längre… då ska man hoppa av!
US Flash Service PMI kom in på 51,3 mot fg 50,7… bättre än sist, men vi har verligen ingen service industro som imponerar, och den är verkligen knuten till hushållen och jobbskapandet. Och det är inte så konstigt. Det skapas 1% nya jobb i år, och dom får 3,4% mer i lön, så det ackumuerade löenkuvertet är 4,4% större, samtidigt som inflationen är över 3%, så realt lite mer än 1%. Det är inte kul. Och detta är på totalen. Många inkomst grupper har ett HELVET, därav record low consumer confidence.
Amerikanska ekonomin är en kombo av TVÅ, i ena ringhörnar, låga inkomstgrupper, realt fattigare, på gränsen till recession, lågt jobbkskapande, flat earnings bland företagen. Och i andra ringhörnan, rika som blir rikare, Cap ex boom, AI och välstånd. Mixar du dom får du dryga 2% BNP tillväxt.
My take, SPX var nere på 7250 tidigare i juni och stack till 7550. Nu nere på 7350… och givet en okej PCE siffra på torsdag så bryter vi ATH 7600 och fortsätter mot 7800. Den här hökigheten är Bullshit. Men det kan ta några månader för mig att bevisa! Famous last words!
-torsdag
Idag presenteras core PCE för MAJ. Känns ju sjukt längesen när vi snart är inne i Juli. core CPI kom för flera veckor sen in på 0,24% MoM, OCH DETTA TROTS ATT OLJAN LÅG PÅ 90-110 under hela maj månad. Idag väntas 0,3 där nästan alla tror på nivåer över 0,30-0,35. Rätt många tror även på 0,35 eller högre, dvs 0,4%. Men jag vill lyfta fram Juni data punkt, dvs nästa månad, där CPI kommer 11 juli och PCE i slutet på månaden. I juni har oljan gått från 100 till 70 dollar. Och om oljan rör sig mellan 70 och 90 i juli vilket jag tror så talar detta för väldigt bra inflationsdata framöver.
Sen FED mötet har man tagits på sängen av risken för höjning i September, och numera är man rädd även för höjning i Juli. Jag anser att detta är sån bullshit. Oljekrisen är över, och företagens möjligheter att dumpa detta i knäet på konsumenten är svag.
Men dagens siffra kan ändå skaka om marknaden. Om du vill ha stark börs, vill du se svag dollar, starkt guld och VIX som vänder ner. Jag tror en siffra på 0,30 eller bättre ger detta. En siffra på 0,30-0,35 är som sagt inline och borde ge måttlig reaktion. En siffra på 0,35 och högre, dvs 0,4, är inte bra då det ger bränsle för Juli höja räntan tankar. Skakar vi av oss den svajjiga juni börsen så väntar 7800-8000, men då måste siffran idag vara bra. Fortsätter hök narrativet väntar 7000.
Kommer det bli räntehöjningar i höst eller inte. FEDs resonemang är enkelt. Idag får vi en hög siffra, men redan nästa månad är det nya, post olja iran, data som gäller. Om datan fram till September kommer in på 0,30 eller högre, då höjer man i september, för detta 0,30 upphöjt till 12mån ger 3,6% och då är det inte bra att ligga på 3,5% i styrränta. Om månadsdatan kommer in på 0,25 i medel, då kommer man inte höja i september tror jag, utan ligga stilla och säga att man är neutralt avvaktande. Kommer månadsdatan in på 0,20 eller bättre, då kommer man börja bli duvig igen, och öppna upp för framtida sänkningar. Men som sagt, detta berör inte dagens datapunkt, utan nästa månad och framåt. Sen kan ju alltid IRan skiten blossa upp igen, men vi får utgå från det vi har på ritbordet!
Oron kring AI tycker jag är nys. Såg ni Micron igår… jävlar! Problemet AI trjden har är long duration. En stor del av dom inbakade värdena ligger i stora vinster i framtiden. Framtida vinster diskonteras med en ränta till dagens värde. Stiger räntorna så blir dom mindre. Bolag med flat earnings, typ Telia, påverkas också av detta såklart, men där är swing faktorn inte lika stor då dom i princip gör samma vinst år efter år. Vad jag försöker säga är att släpper dagens HÖK narrativ, så tror jag det blir sprutt i AI trejden igen. Och ska SPX nå 8000 så är det den typen av bolag, typ Nvidida, som ska göra att vi tar oss dit.
US Core PCE kom in på 0,3% MoM mot väntat 0,3 och fg 0,2. På årsbasis kom den in på 3,4% YoY mot väntat 3,4 och fg 3,3. Inline!
Headline siffran kom in på 0,4 mot väntat 0,5 och fg 0,4. Årsbasis 4,1 mot väntat 4,1 och fg 3,8… snäppet bättre men denna är underordnad pga oljepriset!
DATAN är typ inline. Borde inte ge någon övertygelse att juli blir höjning, utan nästa siffra blir avgörande där. Höjning i september är fortsatt på ritbordet, men kommer avgöras av datan fram tills dess. Ska bli intressant att se var allt tar vägen ikväll….
-fredag
Inte mycket till riktning igår. marknaden velar. Jag noterar att oljan är nära 70usd, dollarn stärktes, räntan sjönk…. men VIX steg och riskaptiten för aktier finns inte där. Vad ska man tro? Börsen är orolig och saknar riktning, och riskaptiten svajar. Dvs det är inte VIX ner under 18 och bull, men det är inte heller över 22 och baisse. Vi får se var dollarn tar vägen… ska den göra en vända ner (stärkas) då ser jag inte riktigt hur börsen ska stiga. Men om den fortsätter upp, så borde riskaptiten kunna komma tillbaka. Nästa inflationssiffra kommer inte förrän 14 juli och den lär vara bra tror jag! Men det är långt dit!
SPX är ”bara” ner 3% sen topparna i maj, men egentligen handlar det om att AI-trejden gått dåligt och det andra har stått emot. Att AI trejden behövde pausa lite är väl okej, särskilt mot bakgrund av Hök narrativet och dom är sk. Long duration aktier…. men om hök narrativet försvinner så borde dom kunna komma tillbaka. Och när det kommer till höknarrativet så bygger det på inflations förväntningar… och då kan man ställa sig frågan ”om man lyfter ut oljans direkta och indirekta effekter, har vi ändå ett inflations problem, och vad är roten till det i så fall?”. Frågar ni mig så gjorde tariffer och olja att inflationen idag är över 3%, men utan dom så är den snarare ner mot 2,5%. Över målet absolut, vilket handlar om att amerikanska ekonomin har varit överraskande stark senaste åren (2023-2026, vilket i sin tur handlar om AI-Capex och budgetunderskott. Jag är i grunden inflations optimist eftersom lönerna är på väg ner i en relativt svag arbetsmarknad, och med detta borde hök narrativet kunna suddas bort.
Trevlig helg
